Menu

Top 3 supplementen voor duursport en cardio

Je hebt vast wel eens een krachtsporter een supplement zoals creatine of pre-workout zien nemen. Dit vinden we tegenwoordig heel normaal. Maar supplementen kunnen niet alleen heel handig zijn voor krachtsporters, maar ook voor duursport of cardio. Zo is uithoudingsvermogen bijvoorbeeld erg belangrijk als je een sport beoefend die veel van je lichaam vraagt. Er zijn dan ook een aantal supplementen die je kunnen helpen bij het volhouden van duursport en cardio. Wij zetten onze top 3 supplementen op een rij.

Creatine voor meer uithoudingsvermogen

Als je een beetje thuis bent in de wereld van krachttraining dan weet je vast wel wat creatine is. Zo niet, dan leggen we het even voor je uit. Creatine is een lichaamseigen stof die ons lichaam helpt bij de energievoorziening van spier- en zenuwcellen. Je lichaam maakt dit dus zelf aan, maar je kunt deze voorraad ook aanvullen met een supplement. Door dagelijks creatine als supplement te nemen, voorzie je je spieren van meer energie. Deze extra energie zorgt ervoor dat je minder snel vermoeid raakt en langer kunt trainen. Ideaal als je duursport of cardio doet.

top-3-supplementen

Pre-workout is niet alleen voor krachttraining

Ook pre-workout is een populair supplement voor kracht- en duursporters. Door dit supplement voor uithoudingsvermogen te nemen voor je duur- of cardiotraining kun je meer energie krijgen. Daarnaast zorgt het ervoor dat je alerter wordt, verminderd het vermoeidheid en stimuleert het de doorbloeding naar je spieren. Door pre-workout kun je dus langer en intensiever trainen; het geeft je als het ware een energieboost. 

Maar wat zit er dan in een pre-workout supplement? Pre-workout bevat een hoge dosis cafeïne waardoor je veel energie krijgt. Vaak zitten er ook nog andere ingrediënten in het supplement, zoals creatine, BCAA en kleine dosissen magnesium en vitamines.  

top-3-supplementen-2

BCAA supplementen voor duursport en cardio

BCAA staat voor Branched Chain Amino Acids. Dit worden ook wel aminozuren genoemd. Kort gezegd zijn aminozuren de bouwstenen van eiwit. En eiwit is belangrijk bij spierherstel en -opbouw. Deze aminozuren kun je uit voeding halen, maar je kunt ook een BCAA supplement gebruiken. BCAA wordt in de sportwereld gebruikt voor het verzorgen van je spieren, maar het zorgt ook voor minder spierafbraak tijdens het sporten. Hierdoor zullen je spieren minder snel verzuren of vermoeid raken. Om deze reden draagt BCAA bij aan het verbeteren van uithoudingsvermogen. 
Uithoudingsvermogen supplementen kopen doe je eenvoudig online. Weet je niet zo goed wat je het beste kunt aanschaffen voor duursport en cardio? Laat je dan vooral adviseren en neem niet zomaar allerlei verschillende supplementen.